بنیاد نخبگان نیروهای مسلح

محلی برای اطلاع رسانی در خصوص تسهیلات نظام وظیفه نخبگان

بنیاد نخبگان نیروهای مسلح

محلی برای اطلاع رسانی در خصوص تسهیلات نظام وظیفه نخبگان

قوانین و مقررات اخذ پروژه کسری خدمت

شنبه, ۲۸ شهریور ۱۳۹۴، ۱۱:۲۰ ب.ظ

1.  برای اخذ پروژه تنها کافیست دانشجوی ارشد و به بالا باشید و مهم نیست که سرباز هستید و یا فارغ التحصیل و یا در زمان مرخصی تحصیلی اما نباید در دوران غیبت باشید.

2.    فارغ التحصیلان لیسانس نمی توانند از این طرح استفاده نمایند.

3.    مهم نیست شما در کدام شهرستان سکونت دارید.

4.    مهم نیست در کدام سازمان خدمت می کنید. مثلا کسی که در نیروی انتظامی خدمت می کند می تواند پروژه را از ارتش بگیرد.

5.  کسانیکه سرباز هستند برای اخذ پروژه حداقل باید 1 ماه از مدت خدمت سربازی آنها باقی مانده باشد. (این عدد بعضا 6 ماه و 8 ماه است!)

6.    شما تنها می توانید دو پروژه اخذ نمایید.

7.    شما به ازای هر پروژه می توانید از دو ماه تا 11 ماه کسر خدمت بگیرید. (سقف کسری بعضا 21 ماه عنوان شده است.)

8.  مطابق قوانین تا این لحظه میزان کسر خدمت بسیج و جبهه و جانبازی و تاهل و  ... (غیرتحقیقاتی) نمی تواند از یکسال بیشتر باشد اما کسری تحقیقاتی به هر میزان که باشد به این مقدار اضافه خواهد شد.

9.    در خصوص میزان کسری برای انواع پروژه ها یک قانون نانوشته وجود دارد که بر اساس تجربه به دسات آمده است و آن اینکه:

a.    رشته هایی که تحقیقات آنها صرفا نظری است از هر پروژه نمی توانند بیش از 6 ماه کسری بگیرند.

b.  رشته هایی مانند مهندسی مکانیک که دارای شبیه سازی هستند و یا مهندسی برق و معماری و کامپیوتر که دارای طراحی و پیاده سازی و ... هستند می توانند از هر پروژه تا 9 ماه نیز کسر خدمت بگیرند.

c.    در هر رشته که پروژه وارد فاز ساخت شود تا 11 ماه نیز ممکن است کسری بگیرند.

10.         پروژه هایی که کمتر از شش ماه کسری میگیرند تنها یک دفاع چند دقیقه ای در همان سازمان مربوطه دارند و در بنیاد نخبگان دیگر دفاعیه ندارند

11.         پروژه هایی که بیشتر از 9 ماه کسری میگیرند دارای دو دفاع در سازمان و بنیاد نخبگان هستند و معمولا جلسه ی دفاعیه بنیاد مفصل خواهد بود.اینکه از زمان ارائه چقدر طول میکشد تا برای شما جلسه دفاع بگذارند به خیلی از عوامل بستگی دارد. اینکه چه میزان از خدمت شما باقی مانده است و یا اینکه در کدام شهرستان سکونت دارید و ...اما به هر حال روند تصویب این پروژه ها چند ماه به طول می انجامد.

12.         پروژه هایی که بین 6 تا 9 ماه کسری میگیرند ممکن است در بنیاد نخبگان دفاع داشته باشند و ممکن است نداشته باشند و این بیشتر بستگی به سازمان مربوطه و موضوع تحقیق دارد.

13.         اینکه چه میزان از پیشنهاد کسری سازمان شما توسط بنیاد نخبگان تایید خواهد شد اصلا ملاک مشخصی ندارد اما معمولا هفتاد درصد آن تایید خواهد شد. در این بین سازمانهایی مانند دانشگاه امام حسین ع که از سطح علمی بالاتری برخوردارند میزان بیشتری تصویب میشود و بعضی سازمانها کمتر.

14.         هر قدر میزان کسری درخواستی شما بیشتر باشد احتمال آنکه مدت بیشتری از آن کسر گردد وجود دارد. مثلا از یک پروژه ای که برای آن 5 ماه درخواست شده است ممکن است تنها یکماه کم کنند اما پروژه ای که 11 ماه کسری گرفته است ممکن است 3 ماه آن کسر گردد.

15.         پروژه هر قدر که بار نظامی بیشتری داشته باشد و به عبارت دیگری در بخشهای نظامی بیشتر مورد استفاده قرار گیرد طبعا کسری بیشتری نیز دریافت خواهد نمود.

16.پرونده ی شما در بنیاد نخبگان نیروهای مسلح تنها یکبار بررسی می شود. بنابراین هنگامیکه پروژه اول را انجام دادید باید آنرا نگه دارید تا پروژه دوم نیز تمام شود و هر دو را با هم به بنیاد نخبگان ارجاع دهید.

17.                  شما می توانید هر دو پروژه خود را از یک سازمان بگیرید و یا آنکه هر پروژه را از یک سازمان جداگانه دریافت نمایید.

18.         بهتر است در همان ابتدا در مورد میزان کسری پروژه با سازمان مربوطه به توافق برسید تا بعد از اتمام کار شوکه نشوید. (شاید گفتن این حرف درست نباشد اما در این بین بعضی سازمانها برای پیشبرد کار خودشان ممکن است از کار و تلاش شما سواستفاده کنند بدین معنا که قول مساعدی در مورد میزان کسری بهند اما هنگامیکه پروژه را تحویل دادید اصلا قولشان را به یاد نیاورند.)

19.         چون رسالت و ماموریت این سازمانها دادن پروژه کسر خدمت به شما نیست و در کنار ماموریت اصلی خود این کار را انجام میدهند بنابراین انتظار پیگیری مداوم از طرف آنها را نداشته باشید و خودتان باید مستمر پیگیر کار خودتان باشید البته در این بین سازمانهایی نیز هستند که بسیار مرتب و منظم و صادقانه رفتار می کنند.

20.         چنانچه از میزان کسری خود در نهایت راضی نبودید امکان اعتراض دارید و بعد از اعتراض ممکن است یک یا دو ماه به آن اضافه شود منتها روند اعتراض نیز چند ماه طول می کشد.

21.                  دوستان عزیز تمام رشته های دانشگاهی می توانند پروژه ی کسر خدمت بگیرند منتها موضوع اصلی و مهم آنست که شما به آن سازمان موضوعی ارائه دهید که برایشان جذاب و قابل قبول باشد و این موضوعات حتما باید در حوزه ی نظامی باشند...حتی رشته هایی مانند دامپزشکی و دندانپزشکی و هنر و ادبیات و ... (البته بر روی برد بنیاد لیستی از رشته­هایی که به آن­ها پروژه داده نمی شود وجود دارد! بنده کشاورزی در خاطرم هست!)

22.                  شما نمی توانید هر دو پروژه را همزمان انجام دهید و حتما باید یکی را به اتمام رسانده و پروژه دوم را آغاز کنید.

23.         . اکثر سازمانها با اینکه شما کاری را سریعتر تحویل دهید مشکلی ندارند اما هنگامیکه برای تصویب به بنیاد مراجعه میکنید چنانچه این مدت کمتر از ششماه باشد به احتمال زیاد در میزان کسری نیز تاثیر خواهد گذاشت البته ممکن است پروژه شما آنقدر قوی باشد که توجهی به زمان آن نشود.

24.         روش سازمانهای مختلف برای اخذ کسری متفاوت است. در بعضی سازمانها خودشان موضوع را به شما ارائه می دهند و در بعضی دیگر شما باید موضوع ارائه دهید. ضمن آنکه در بعضی سازمانها رزومه تحقیقاتی شما از اهمیت بالایی برخوردار است و ممکن است یک رزومه ضعیف را رد کنند.

25.         پروژه های کسر خدمت از این نظر سخت تر از پایان نامه های دانشجویی هستند که موضوعات و اطلاعات آنها نظامی است و معمولا منابع چندانی در اختیار ندارید بنابراین احتمالا باید کپی پیست را فراموش کنید و پروژه را انجام دهید.

26.

بعضی از دوستان هستن که فقط به 6 ماه یا کمتر کسری خدمت احتیاج دارن (مثلا 6 ماه از خدمتوشن مونده) ولی پروژه ای انجام دادن که ارزشش بیش از 6 ماهه. اشتباهی که معمولا این دوستان می کنن اینه که برای اینکه از روش 1 میزان کسری خدمت پیش برن و سریع کارشون حل شه، به سازمانی که پروژه رو واسشون انجام دادی می گن 6ماه کسری واسشون بزنه در حالی که سازمان حاضره واسشون بیشتر بزنه. این دوستان باید حداکثر کسری ممکن از سازمان بگیرن )ولو این که اینقدر لازم ندارن(  بعد برن بنیاد و یک درخواست شخصی بزارن که فقط شش ماه کسری می خوان و درخواست کنن پروندشون از روش یک انجام بشه تا سریع کسریشون بگیرن. علت این قضیه تو نکته مهم 1 نهفته است. چون شما اگر 6 ماه نیاز داشته باشید و سازمان واسه شما بزنه 11 و شما در بنیاد درخواست 6 ماه بدید راحت تصویب می شه. اما اگر سازمان واسه شما بزنه 6 )در حالی که ارزش کار بیش از اونه و خود شما، بله متاسفانه خود شما!، خواستین 6ماه کسری واستون بزنن( انوقت بنیاد واسه شما 4 یا 5 ماه تصویب می کنه.


دانلود قوانین در قالب فایل pdf

منبع: این قوانین را به صورت یک بسته به قیمت 10 هزار تومان از سایت فرصت طلایی (goldenchoice.ir) خربداری کردم و در اینجا باز نشر دادم. ویرایش ها و نکات خودم را داخل پرانتز قرار داده ام!

لذا دیگه نیازی نیست عزیزان اون بسته رو بخرن! به غیر از این قوانین لیست سازمان ها هم تو اون بسته بود که خودم گذاشتم رو وبلاگ! بعلاوه چند تا فرم بدون کاربرد دیگه که بزودی اونا رو هم نشر خواهم داد.

نظرات  (۱۳)

آقا در مورد بند 4 چند بار قانون عوض شده و آخرین بار دیدم که زده اونایی که در حال خدمتن باید کسر خدمت از ارگان خودشون بگیرن اما بقیه و حتی اونایی که از خدمت به خاطر ادامه تحصیل ترخیص شدن و تسویه حساب کردن از هر ارگانی میتونن. اینو تو اطلاعیه‌ای که دم در بنیاد نخبگان نیروهای مسلح زده دیدم اما متاسفانه گوشی همراهم نبود که عکس بگیرم و دیگه هم تهران نیستم. ممنون میشم اگه شما دسترسی به اون اطراف دارین زحمتشو بکشین که این قضیه روشن بشه برا همه.
سلام.توی بنیاد برای پروژه های زیر 9 ماه یک دفاع میزارن که خود شخص باید دفاع کنه وداورشم یک سردار یا یک سرهنگه.....در حد 5 دقیقس..خیلی کلی و راحت میپرسن....بعدش ازون مقدار نامه کسری که سازمانی که باهاشون کارکردی یه چیزیشو کم میکنن مثلا 8 ماه میشه 6 ماه........برای کسری های بالای 9 ماه کمیسیون تشکیل میشه و روندش طولانی تره و باید از سازمان مربوط یکنفر معرفی بشه و بیاد که دردسرش بیشتره.....محیط کاملا بی خودی داره.....6 تا سرباز صفر مسئول کارار هستن خیلی بد برخورد میکنن و خیلی تنبل تشریف دارن و کارتو عقب میندازن.......اگر آشناشون باشی یا سفارش شده باشی یک سرباز از صفر تا صد کاراتو بدون نوبت پیگیری میکنه.......تاریخ دفاعو به طور مثال میزنه یک ماه بعد اون موقع که بری باز یک تاریخ جدید میزنن برا دفاع...اگر پیگیر باشید هر موقع که برید بنیاد تا ظهر میتونید دفاع  بکنید حتی بدون گرفتن وقت دفاع قبلی.فقط باید پیگیر باشید
سلام دوست عزیز
مرسی بابت اطلاعات خیلی خوبتون
یه سوالی داشتم من دانشگاه امام علی اقدام کردم اسفند 93 اردیبهشت 94 مثل اینکه نامه شروع به کار منو زدن ولی من منصرف شدم از انجامش
الان یه پروژه دیگه می خوام بگیرم ، می خوام ببینم چطوریه ؟باید برم بنیاد نخبگان ازون قبلی انصراف بدمیا خود به خود چون یه سال گذشته و من هیچ کاری انجام ندادم خودش حذف میشه و من میتونم این جدیدرو شروع کنم؟؟
ممنون میشم اینو ج بدین
پاسخ:
سلام
باید بری همونجایی که پروژه گرفتی و بگی اگه نامه شروع به کار زدن، نامه عدم نیاز و توقف کار بزنن.
سلام. سپاس از زحمات شما.
بچه ها کسی نمی دونه چجور میی شه از یه سازمان غیر نظامی مثل ایران خودرو کسری گرفت؟؟؟؟؟؟؟؟
با سلام و خسته نباشید،اگه پروژه کسری خدمت انجام بدیم ممنوع الخروج که نمیشیم؟
پاسخ:
سلام
والا دقیق نمیدونم ولی بعدی به نظر میاد.
سلام 
واقعا ممنونم ازتون 
یک سوال داشتم که خوب تو فرمایشات شما متوجه نشدم و آن اینکه یک پروژه 9 ماه کسری رو حداقل چند ماهه میشه آماده کرد و برای کسر خدمت به بنیاد تحویل داد ؟ در مورد یک پروژه 6 ماه کسری چطور؟
پاسخ:
سلام
زمان لازم برای انجام پروژه تابع موضوع اون، توانایی شما و وقتیه که میذارید.
اما نکته اینجاست که اگه خیلی زودتر از مقدار کسری کار رو تموم کنید، شاید فک کنن ماس مالی کردید.
با سلام
کسی که درخواست امریه کرده میتونه پروژه کسری خدمت بگیره؟

پاسخ:
سلام
امریه عملا کل مدت رو سربازی بره و تا اونجایی که میدونم هیچ کسری براش اعمال نمیشه! ولی بازم بپرسید مطمئن شید.
سلام
تشکر از جمع آوری منظم نکات
معمولا پس از انجام پروژه کسری چقدر زمان طول میکشه تا کسری به سرباز تعلق بگیره و بتونه اون رو استفاده کنه؟
فرض کنید از دانشگاهی مثل مالک اشتر پروژه گرفته شده و 9 ماه هم کسری خواسته شده.
پاسخ:
سلام
تا اونجایی که میدونم، دفاع که انجام بشه، نامتون رو میزنن. اما زمانی ازش استفاده میکنید که سربازی برید و همون قدر مونده باشه که سربازیتون تموم شه.
سلام.با تشکر از اطلاعات مفیدی که ارائه دادید.یک سوال:ایا دانشجویان پزشکی هم مشمول این قانون میشن؟
پاسخ:
سلام
سوال مهمی است اما متاسفانه بنده نمی دانم.
سلام و تشکر ویژه بابت اطلاعاتتون ...  خدا خیرتون بده 
 یه  سوالی برام پیش اومد ...
 با توجه به اینکه هر سه ماه باید گزارشی از روند پروزه از طرف سازمان  به بنیاد داده بشه ، پس از پایان پروزه اول بخوایم پروژه دوم بگیریم، باید چه اقدامی انجام بدیم ... منظورتون از بند 16 نگه داشتن پروژه اول چیه ؟ یعنی گزارش نهایی رو ندیم یا در خواست وقت دفاع نکنیم؟
 میشه کامل توضیح بدید
با تشکر 
پاسخ:
سلام، خواهش میکنم!
درخواست وقت دفاع نباید کنید! در واقع برای هر نفر فقط 1 بار جلسه دفاع تشکیل میشه! لذا وقتی هر 2 تا پروژه رو تموم کردید، درخواست وقت دفاع میدید!
سلام .من دانشجوی کارشناسی پرستاری هستم ومیخوام با دادن پرو پوزال کسری یا معفیت بگیرم میشه بیشتر راهنماییم کنین .اصلا میشه من کارشناسی هم در این طرح شرکت داشته باشم و کسری بگیرم 

سلام، ممنون از اطلاع رسانیتون.
یه سوال در مورد قانون 5 دارم. یعنی منی که 12 ماه از خدمتم مونده باید ماه یازدهم برای اخذِ پروژه اقدام کنم؟ عقلانی نیست، چون تا بیام پروپوزال بدم و کارای ابتدایش رو انجام بدم، خدمتم تموم شده اصلاً!
جریان 6 تا 8 ماه که توی پرانتز نوشتی چیه؟ چه شرایطی داره؟
پاسخ:
سلام
عزیز بد فهمیدی! شما اقدام کن!
اونجا نوشتم حداقل باید 1 ماه مونده باشه! خوب برای شما کلی مونده!
6 تا 8 ماه هم یعنی اینکه شنیده شده که باید حداقل اینقدر مونده باشه!
با سلام. آقا خیلی از اطلاعاتتون ممنون.
یه سوال داشتم. ما فقط و فقط دوتا طرح می تونیم بگیریم؟ نیمیشه سه تا بگیریم؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی